tSoS

tSoS

Sunday, April 20, 2014

Tujuan Hidup Seorang Freethinker

Sejujurnya, soalan seperti ini tidak lari dari mengusutkan pemikiranku. Mungkin aku tidak mampu memberi jawapan yang terbaik.  Lebih-lebih lagi, apabila mindset sudah berubah ke arah freethinker. Satu jawapan untuk sesuatu persoalan seperti ini sudah tidak mudah dijawab semudah abc. 

Kalau dulu ketika diriku masih beragama, mindaku ringan untuk menetapkan matlamat hidup di dunia ini. Aku selesa untuk menurut saja standard kehidupan majoriti masyarakat, di mana mereka hanya perlu menghabiskan sisa hidup dengan melahirkan generasi seterusnya agar hidup mereka tidak kosong. Paling menarik lagi, seseorang hanya perlu menjadi orang yang baik agar dapat hidup di syurga selama-lamanya. Aku agak kanak-kanak yang sudah dibrainwash dengan kisah dongeng syurga lebih fasih menjawab soalan mudah dan ringkas seperti ini. 

Dulu, ketika aku masih kecil, aku tidak mengenal apa erti kesunyian. Hidupku dikelilingi rakan-rakan sepermainan yang tidak menghakimi rakan-rakan yang lain dengan sewenang-wenangnya. Tidak pernah ku dihurung kemurungan dan keperitan walau sesaat. Hanya mungkin kesedihan atas perkara remeh temeh. Tidak ku duga kehidupan mereka yang dewasa bukanlah semudah yang pernah ku anggap ketika aku masih kecil. Lebih-lebih lagi apabila berubah pendirian kepada sesuatu yang 'against the world'. Yes, being a freethinker is me against the world. It's ride or die. Aku sendiri tak mampu menduga apa yang bakal menimpa atas keterbukaanku ini. Mungkin lopak-lopak jalanan yang telah ku lalui akan ku lalui sekali lagi. 

Indahnya hidup apabila manusia tidak perlu risau tentang masa depan mereka untuk jangka masa yang panjang. Aku hanya perlu fikirkan sesuatu untuk jangka masa yang pendek. Seperti menurut sahaja apa yang telah dijadualkan oleh mereka yang lebih dewasa. Itulah natijahnya agama yang jumud dan ortodoks. Ianya tak ubah seperti singkatnya pemikiran kanak-kanak tentang pemikiran masa depan jika dibandingkan dengan mereka yang sudah dewasa. Kanak-kanak hanya patuh dan tunduk kepada orang tua mereka. Jika dimarah untuk tidak berbuat sesuatu, maka patuhlah ia. Hendak masuk exam pun, soalan senang-senang sahaja. Kebanyakan jawab style abc. Tak perlu pening-pening jawab soalan yang kompleks dan memeningkan seperti mereka yang berada peringkat pengajian tinggi.

Bagi aku, soal mengapa hidup itu akan sentiasa dinamik jawapannya. Kalau untuk orang beragama, jawapan tipikal mereka selalu membosankanku. Aku pasti aku hidup bukan untuk merasa bosan. Kerana itu, aku berpaling tadah apabila tiada lagi nilai-nilai ilmiah dalam agama yang mencabar rationaliti manusia. Untuk mencari tujuan hidup, aku lebih suka bergantung kepada situasi perjalanan hidup semasa yang aku lalui. "Just go with the flow". Aku hidup mengikut rentak frekuensi lakaran kehidupan. Aku tidak berani membuat harapan yang tinggi untuk jangka masa yang panjang. Takut tergigit jari apabila harapan menjadi palsu. Aku hidup untuk hari ini dan akan terus mengisi kekosongan itu dengan apa-apa jua cara bermanfaat untuk memenuhinya. Sebagai seorang freethinker, saya terima seadanya nilai sekular di sekeliling kita sudah cukup mengimbangi keperluan seseorang manusia. Agama itu perlu atau tidak? Well, aku hanya mengharapkan mereka biarkan aku bebas dengan pendirianku sepertimana aku tidak pernah menghalang mereka berdiri dengan pendirian mereka.

No comments:

Post a Comment