Amaran: Kalau kau
bencikan spoilers, berhenti membaca.
///
Aku ingin menyentuh berkenaan dengan egosentrisme yang dimanifestasikan
dengan fenomena kecemburuan. Di dalam filem, Theodore sangat-sangat kecewa
apabila dia mengetahui yang Samantha (teman wanitanya yang merupakan sebuah
kecerdasan buatan / artificial intelligence) juga boleh berkomunikasi dengan ribuan
individu yang lain dan juga menjalani hubungan romantik dengan ratusan individu
pada masa yang sama. Theodore merasakan yang dia tidak „memiliki“ Samantha
atau mendapat perhatian yang sepenuhnya. Dia juga merasakan yang Samantha tidak mempunyai komitmen yang penuh dalam hubungan mereka. Tapi Samantha mempunyai kebolehan yang
super-manusia. Dia mampu memberikan kasih sayang yang penuh kepada banyak
individu sekali gus.
Di sini kita lihat manusia dalam
psikologinya agak terbatas dan boleh juga dikatakan mementingkan diri sendiri.
Jika Theodore ialah seorang yang benar-benar mementingkan kemaslahatan/kesejahteraan
manusia, maka sepatutnya dia tidak ada masalah dengan apa yang dilakukan oleh
Samantha. Tapi sebagai penonton, kita sukar untuk tidak bersimpati dengan
Theodore, kerana kita mungkin akan mempunyai perasaan yang sama jika diletakkan
dalam situasi tersebut.
Seperti kita tahu, kecemburuan
ialah sesuatu yang banyak membawa kepada masalah. Ia menyebabkan kesakitan emosi (a.k.a. sakit hati) dan mengundang
konflik di dalam sesuatu hubungan. Ia juga boleh menyebabkan seseorang itu
bertindak di luar kawalan dan melakukan sesuatu yang jenayah seperti
mencederakan pasangan dan mungkin juga sampai ke tahap membunuh pasangan. Akan
tetapi, kecemburuan juga boleh ditukarkan kepada sesuatu yang baik. Seorang yang
didorong oleh kecemburuan boleh mengambilnya sebagai motivasi untuk memperbaik
diri, sama ada dari sudut fizikal mahu pun dari sudut tingkah laku. Dari segi
ini, sama ada respon seseorang itu terhadap kecemburuan ialah positif ataupun
negatif bergantung kepada individu itu tersendiri.
Tapi dalam masa yang sama, persoalan yang lebih asas daripada itu boleh
disentuh, iaitu sama ada kita perlu untuk mendefinisikan kejadian sebagai
manusia dengan perasaan cemburu. Kita ialah satu spesis yang sedang mengalami
perubahan. Evolusi ialah satu proses yang berterusan dan tidak berhenti pada
satu spesimen yang "sempurna", kerana di sana tidak wujud satu-satunya spesis
yang sempurna, akan tetapi hanyalah spesis yang optimum dalam suasananya yang
semasa dan setempat. Kita ialah binatang. Kita ialah kordata (chordate). Kita
ialah mamalia. Kita ialah beruk. Daripada cabang tertinggi dalam pokok filogenetik* yang mengklasifikasikan kehidupan, kita telah pun menjadi Kita. Cuma, Kita
berubah mengikut zaman. Kita tidak sekadar berubah dari ciri-ciri fizikal yang
boleh dilihat seperti daripada memiliki insang kepada memiliki paru-paru,
bahkan juga dari segi psikologi. Dari segi kompleksiti emosi, kita telah banyak
bertambah. Pasti apabila kita masih dalam fasa amfibia, kita tidak berkemampuan
untuk mempunyai penghargaan yang mendalam tentang dengan keluasan alam semesta
ini dan kekecilan dan ketidaksignifikans bumi di dalamnya, atau keindahan potensial yang mampu dihasilkan oleh getaran udara jika disusun dalam bentuk komposisi Mozart.
Melihat ke masa lampau, aku pasti ramai yang akan bersetuju jika aku katakan
yang kita pada hari ini mempunyai sofistikasi emosi yang tinggi. Dalam masa
yang sama, peningkatan fakulti akal yang sama juga mengizinkan kita juga untuk
mempunyai impuls-impuls negatif yang nenek moyang uniselular kita pada suatu
masa dahulu tidak langsung boleh bayangkan, seperti perasaan kepuakan yang
menyebabkan kita membenci dan mempunyai prejudis kepada mereka yang diidentifikasi
sebagai „orang luar“, satu fenomena yang boleh dilabel sebagai tribalisme.
Tribalisme mungkin pernah membantu Kita untuk meneruskan kehidupan pada
masa lampau, di mana mereka yang sangat agresif dalam mempertahankan kawasannya
daripada pencoroboh asing yang berkemungkinan untuk mencuri sumber atau pasangan,
akan mempunyai kebarangkalian untuk terus hidup (survive) yang lebih tinggi berbanding dengan
mereka yang agak longgar dalam polisi ini. Tapi dalam dunia moden pada hari ini,
kita tidak lagi memerlukan impuls yang primitif ini. Kita tahu untuk tidak
mencuri hak mahupun isteri atau pasangan orang lain. Bahkan secara teorinya, jika
kebolehan akal kita berkembang dengan cukup pantas yang mengizinkan kontemplasi moral yang ligat, boleh jadi kita akan mampu
untuk melompat daripada fasa kebolehan intelek yang sangat asas kepada
sofistikasi yang mencukupi, sehingga tidak perlu langsung mengalami zaman kewujudan
tribalisme.
Tidak dapat dinafikan, penyingkiran tribalisme dari pendefinisian Kita telah
memanfaatkan sangat ramai daripada kita. Perkara yang sama mungkin boleh juga
dihujahkan yang impuls-impuls lain, termasuk kecemburuan. Boleh jadi, dengan
ketidakwujudan perasaan cemburu, jumlah kebahagiaan yang dialami oleh spesis
manusia akan jauh lebih banyak berbanding dengan jika kita mempunyai perasaan
cemburu. Persoalannya ialah, adakah kita rela untuk membuang ciri-ciri ini
untuk pergi ke satu tahap yang lebih tinggi? Mengetahui yang perubahan itu
ialah sesuatu yang tidak dapat dielakkan di dalam alam semulajadi, pentingkah
kita untuk kekal Kita seperti yang sekarang ini?
*Diedit daripada taksonomikal
Gambar: http://www.evolutionrevolution.eu/wp-content/uploads/strom-zivota.jpg
*Diedit daripada taksonomikal
Gambar: http://www.evolutionrevolution.eu/wp-content/uploads/strom-zivota.jpg
No comments:
Post a Comment