tSoS

tSoS

Thursday, November 6, 2014

Agama bertanggungjawab melahirkan ateis

Agama seperti yang kita faham sekarang ini, adalah agama doktrin yang tidak lain tidak bukan menyekat manusia untuk menjadi bebas. Agama seperti yang kita ketahui zaman ini, telah menjadi seperti sungai Ganges yang menjadi tempat penyucian pada dosa masa lalu. Seolah-olah, tidak mengapa jika kita berbuat dosa dan berlaku jahat pada sesama makhluk kerana pintu taubat itu sentiasa terbuka. Kefahaman seperti ini telah membuatkan makin ramai orang bijak pandai menjauhi agama dan orang yang malas berfikir menggunakan agama untuk mengjustifikasikan kebodohan mereka.

Agama bertanggungjawab dalam melahirkan masyarakat yang skeptis terhadap agama itu sendiri. Jika boleh, mereka yang menyebarkan agama doktrin ini harus dibawa dalam mahkamah dan di saman oleh Tuhan kerana mereka telah mencemarkan kalam Tuhan itu sendiri. Sikap agamawan yang membicarakan Tuhan seperti satu persona atau sepreme being yang harus dan wajib dipatuhi, ditakuti, dipuji-puji telah menjatuhkan taraf Tuhan itu sendiri. Adakah Tuhan butuh semua itu? Adakah Tuhan perlukan manusia untuk menyembahnya? Atau adakah manusia yang memerlukan tuhan sebagai agen baik pulih diri?

“Religion has convinced people that there's an invisible man ... living in the sky. Who watches everything you do every minute of every day. And the invisible man has a list of ten specific things he doesn't want you to do. And if you do any of these things, he will send you to a special place, of burning and fire and smoke and torture and anguish for you to live forever, and suffer, and suffer, and burn, and scream, until the end of time. But he loves you. He loves you. He loves you and he needs money.” 

Demikian adalah kata-kata komedian yang juga pemikir yang hebat, George Carlin. Kita boleh tertawa pada jenakanya dan ia juga membuat kita berfikir bahawa agama adalah sesuatu yang sangat mengarut jika kita berfikir secara rasional. Tapi adakah itu agama? Adakah itu agama yang dibawa oleh Ibrahim? Adakah itu agama yang menyebabkan Jesus mati disalib? Adakah itu aagama yang dibawa oleh Muhammad yang nyatanya meliberalisasikan kabilah-kabilah arab? Adakah itu agama yang memperjuangkan nasib golongan tertindas?

Agama yang kita fahami sekarang adalah agama kapitalis, agama yang menyokong status quo. Agama sesat yang menjadi kaki jilat pemerintah. Padahal agama yang dibawa oleh nabi-nabi terdahulu adalah agama yang menakutkan dan menjadi mimpi ngeri bagi pihak pemerintah dan pemegang modal pada waktu itu. Agama telah dimodernisasikan dan menjadi relevan dengan sikap tamak manusia itu sendiri yang didorong oleh sistem kapitalis. Agama tidak lagi menjadi landasan penyucian sanubari dan agen baik pulih diri tetapi menjadi satu kebodohan yang diikuti turun-temurun. 

Tidakkah kamu berfikir? Agama telah memecahbelahkan manusia. Tidak cukup manusia itu dipisahkan melalui kasta, harta, kaum, pangkat, ditambah satu lagi faktor pemisahan iaitu agama? Jika agama itu membawa kebaikan sejagat pada umat manusia seperti maksud kalam tuhan "Rahmatan lil Alamin" maka berikan buktinya! Hanya berceramah di masjid tidak akan mengubah apa-apa. Ia hanya menjadi benih kepada sikap skeptism dan melahirkan lebih ramai ateis-ateis di muka bumi ini...

No comments:

Post a Comment