tSoS

tSoS

Friday, March 21, 2014

Dunia tanpa agama. (siri I)


Bayangkan agama itu tidak pernah wujud di muka bumi ini, syurga neraka itu tidak pernah ada, dan Tuhan itu memang tidak wujud.

Maka atas kesedaran ini, apa yang manusia akan lakukan? Hidup mereka hanyalah hidup di muka bumi ini sahaja. Tiada lagi hari pembalasan. Hidup sebenar hidup adalah di bumi ini.

 Persoalannya, adakah manusia ini akan menjadi lebih baik atau lebih barbarik?
Lebih mementingkan diri sendiri daripada ambil pusing tentang manusia dan alam? 
Pahala tidak perlu lagi dikumpul jadi adakah kita akan jadi lebih fokus mengumpul kekayaan dunia?
Makanya segala kekayaan di bumi ini akan di bolot untuk kepentingan sendiri tanpa memikirkan kesan sebaliknya?

Tidak dinafikan bahawa negara barat yang lebih sekular, yang tidak mementingkan kewujudan dan kepercayaan Tuhan, mereka lebih maju dari segala aspek. Dari aspek pendidikan, kebajikan sosial, teknologi, ekonomi dll. Jadi apa pentingnya beragama dan bertuhan? Negara lain yang di lihat lebih mementingkan agama itu kebanyakannya negara yang mundur dan kelas ketiga. 

Ibnu Rusyd mengatakan; "Dunia ini terbahagi kepada insan yang mempunyai kecerdasan dan tiada agama, dan insan yang mempunyai agama dan tiada kecerdasan" Seperti kata-kata yang popular, "Agama itu adalah candu". Ya, dan aku tambah, agama itu adalah candu, tapi candu yang mensejahterakan. 

Ya, candu! Tapi dengan agama, seseorang itu boleh menjadi manusia yang lebih baik. Bayangkan negara arab tanpa Islam? Bayangkan bangsa arab yang memang dikenali dengan perangai barbarik mereka, hidup tanpa panduan yang disyariatkan oleh Nabi Muhammad? Pasti negara itu akan berbalah, jika tidak kerana agama, tapi kerana mempertahankan kabilah masing-masing. 


Esensi sebuah agama itu adalah menyerah pada tuhan dan berlaku baik. Tiada agama yang menekankan mereka wajib menzalimi manusia yang lain. W
alau sedalam mana kebencian kamu terhadap agama, agama itu tetap memberi kesan positif pada evolusi sejarah manusia..

Konklusinya, atheist atau theist, beragama atau tidak, bertuhan atau tidak, itu semua tidak penting. Yang penting adalah apa sumbangan kamu terhadap dunia ini. Adakah kewujudan kamu di dunia ini hanya memberatkan bumi dan menghabiskan oksigen. Tidak perlu untuk kita menjadi munafik dengan menggunakan agama untuk kita menghalalkan segala yang kita suka. Pendek kata, Kita tidak perlukan agama untuk menjadi lebih baik. 





"Apakah kalian mempunyai keberanian untuk menjadi diri sendiri yang sebenar-benarnya?" (akan bersambung)

No comments:

Post a Comment